image image
Bezoek het Blog van PLMConsult Discussieer met PLMConsult op het Blog
Laatste Blog:  The impact of Kraljic on your  Teamcenter Implementation  
Lees het hele verhaal
Het uitgangspunt van PLMConsult Het uitgangspunt van PLMConsult voor haar diensten is uw probleem en hoe dit in eerste instantie organisatorisch kan worden opgelost. Lees het hele verhaal

Hoe kunt u de doorlooptijd van uw Projecten verkorten?

Tegenwoordig staan bedrijven steeds meer onder druk. De producten moeten sneller, goedkoper en met een hogere kwaliteit worden geleverd. Daarnaast wil de klant meer invloed op de uitvoering van het product. De tijd dat je iedere kleur van je auto mocht kiezen, zolang het maar Zwart is, is allang voorbij.

 

Het wordt steeds belangrijker de doorlooptijd van een project te verkorten.

Veel bedrijven beginnen de doorlooptijd op de engineeringsafdeling te verkorten. Een eenvoudige methode hiervoor is een reeds geleverd project te clonen, de project specifieke Items aan te passen en klaar.

Deze methode levert echter een aantal problemen op:

  • De fouten uit het oude project worden ook mee gekopieerd.
  • Nieuwe ontwikkelingen die zijn doorgevoerd na het oude project, worden niet meegenomen in het nieuwe project
  • Bij iedere clone actie, krijgt men een explosie van nieuwe artikelen

De volgende methode die veel wordt toegepast is het zogeheten generieke CAD Model. Hierbij wordt alle intelligentie in het CAD Model opgenomen door middel van zogeheten constraints. Hierbij worden allerlei relaties gelegd tussen diverse maten in een model en zelfs in een volledige assembly.

Dit lijkt leuk, omdat je daarmee door middel van het invoeren van een aantal parameters iedere uitvoering kunt genereren.

Toch kent ook deze methode een aantal problemen:

  • Vaak wordt het model zo complex dat het moeilijk te beheren is
  • Door deze complexiteit wordt er te weinig innovatie doorgevoerd op het product, waardoor de levenscyclus van het product sterk verkort
  • Ook hier krijgt men een explosie van nieuwe artikelen
  • Hoe kan men de verkoopafdeling duidelijk maken welke standaards er verkocht kunnen worden

Dit laatste is vaak een groot probleem voor diverse bedrijven. Verkoop verkoopt wat de klant vraagt, maar niet de standaard welke door de organisatie wordt gevoerd. De opdracht wordt over de muur gegooid en engineering mag het oplossen. Daardoor moet er veel engineering plaats vinden aan het product, zodat de doorlooptijd en de kostprijs flink oplopen.

Om er nu voor te zorgen dat de totale doorlooptijd van een project drastisch wordt verkort, moet er worden gekeken naar een integrale benadering door de hele organisatie. Dit begint dus al bij verkoop die in staat moet worden gesteld een standaard product te kunnen verkopen en toch aan de eisen van de klant te kunnen voldoen.

Een goede oplossing voor dit probleem is een modulaire opbouw van het product. Denk hierbij aan Lego, waarbij je met een beperkt aantal blokjes, nagenoeg alles kunt bouwen.

Hoe is dit nu in de praktijk te realiseren?

Allereerst dient de Productarchitectuur gewijzigd te worden in een modulaire opbouw.

Hierbij kan onderscheidt worden gemaakt tussen:

  • Standaards
  • Modules op basis van varianten en opties
  • Vormdelen

Hierbij zijn de standaards die delen welke direct kunnen worden gebruikt in een order. De vormdelen zijn de delen waarbij nog steeds engineering moet worden toegepast.

 

Het interessante deel is natuurlijk het gedeelte waarbij gebruik wordt gemaakt  van modules. Hierbij dient dan op ieder niveau varianten/opties toegepast te kunnen worden.  Door condities aan de varianten te koppelen, kan het juiste product worden geconfigureerd.

 

 

Voorbeeld van een variantenstructuur zoals deze m.b.v. Teamcenter kan worden gebruikt

Afhankelijk van hoever je dit in een product kunt doorvoeren, ontstaan er steeds meer componenten en onderdelen welke niet meer worden beïnvloed door de klantopdracht.

Dit heeft als voordeel dat:

·        De doorlooptijd bij engineering en werkvoorbereiding flink terugloopt

·        De kostprijs van de componenten/onderdelen omlaag gaan doordat er grotere series gemaakt gaan worden

·        Componenten/onderdelen op voorraad gelegd kunnen worden, zodat de levertijd van een product aanzienlijk omlaag gaan

·        Afbreukrisico bij een order aanzienlijk omlaag gaan door het gebruik van standaards.

·        Door het bewaken van de standaards is men in staat in alle situaties te zorgen dat het product en de productiemethodes up-to-date blijven

Door de productarchitectuur op deze wijze aan te passen, kan dit tevens als basis dienen voor de offertegenerator welke gebruikt wordt door verkoop.

Bij een Offertegenerator is het alleen noodzakelijk op moduleniveau te configureren. Hierbij ligt de prijs vast en kan op basis van standaard offerteteksten automatisch een offerte worden gegenereerd.

Conclusie

Een modulaire opbouw van uw Productarchitectuur kan ervoor zorgen dat u in staat bent uw doorlooptijd van de projecten aanzienlijk kunt verlagen. Een voorwaarde hiervoor is wel dat verkoop zich moet conformeren aan de gedefinieerde standaards. De manier om dit af te dwingen is het gebruik van een Offertegenerator.

 

15 november 2012

 

Menk Slot

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Hoofdcategorie: ROOT